Ballen of sponzen?

Sinds ik met de Franklin Methode voor Ruiters werk, kom ik ook steeds vaker andere hulpmiddelen tegen. Sponzen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit mijn les-tas. Waarom kies ik in sommige gevallen liever voor een spons dan voor een bal of rol? Welke voordelen hebben sponzen? En wat voor effecten kun je ermee bereiken? Ik vertel je er meer over in deze blog.

Niet zo verschillend

De inwerking van de (Franklin) ballen is niet zo anders dan de werking van de sponzen. Heel veel van de plaatsingen en de toepassingen zijn exact hetzelfde. Je kunt sponzen namelijk ook kwijt onder de billen, benen en armen. Je kunt ze aan één kant plaatsen of aan beide zijden. Je kunt combineren met verschillende vormen en je kunt zelfs de ballen en sponzen tegelijkertijd gebruiken als je wilt.

Ik gebruik de sponzen met hetzelfde doel als een bal; meer bewustzijn creëren in een bepaald lichaamsgebied. Je kunt namelijk pas iets aanpassen aan je houding en beweging wanneer je je bewust bent van wat er gebeurt. Dat heet proprioceptie en omvat onder andere je lichaamsgevoel en je lichaamsplan. Dit is altijd in ontwikkeling, maar met name door gewoontes en patronen uit je dagelijks leven is het soms lastig om te bepalen hoe je je eigen lichaam gebruikt. Een spons of bal biedt dan uitkomst.

Variatie

Door de variëren in houding en beweging train je je proprioceptie. Een bal of spons helpt je hierbij; het maakt de situatie anders.

Daarom gebruik ik ook meerdere sponzen van verschillende formaten en ook verschillende hardheid. Hierdoor blijf je afwisselen en voelt het rijden met een spons nooit ‘gewoon’.

Door het materiaal van de sponzen zijn de verschillende vormen prima te gebruiken bij verschillende lichaamsdelen. Vaak kun je de sponzen uitwisselen: dezelfde spons past onder je billen, maar ook onder je arm.

De voordelen

Er zijn echter een aantal duidelijk voordelen van een spons ten opzichte van een bal. Hier zet ik ze even op een rij:

1. Lichtere impact. Door het materiaal van de sponzen werken ze erg schokdempend. Een bal met lucht of water kan de bewegingen en de krachten juist versterken, zeker wanneer je niet in balans zit. Een spons dempt de krachten juist. Daardoor zijn ze erg geschikt voor beginners, ruiters die zichzelf makkelijk overbelasten of kinderen.
  2. Stroef materiaal. Door het materiaal van de spons, zijn ze niet glad, maar juist stroef. Hierdoor kun je ze laten inwerken op plaatsen waar je geen bal kwijt kan, bijvoorbeeld onder de voet of tegen het scheenbeen. Je hoeft dan niet bang te zijn dat de spons makkelijk wegschiet terwijl je er mee rijdt.
  3. Verbetert lichaamsbewustzijn. De spons is weer een nieuwe manier van variëren, waardoor je je houding en zit weer op een andere wijze traint. De kunst van het paardrijden is je snel en effectief aan kunnen passen aan een veranderende situatie. De sponzen helpen je deze variaties op te zoeken en te oefenen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer voordelen aan het rijden met sponzen. Deze ontdek je vanzelf wanneer je met de sponzen gaat rijden.

Ben je nieuwsgierig geworden? In onze webshop vind je een informatieboekje over het rijden met sponzen, net zoals een complete sponzenset. Daarnaast worden er ook regelmatig workshops gegeven over het gebruik van deze hulpmiddelen. Neem eens een kijkje in de agenda voor de mogelijkheden. Ook op onze Facebookpagina vind je meer informatie.