5 tips om je ruiterdoelen te halen

Door Janneke Jansen, Maart 2019

Soms heb je het idee dat je vast loopt. Het plaatje in je hoofd is zo prachtig, maar hoe kom je daar? Je lijf werkt niet mee, je paard werkt niet mee, het weer werkt niet mee… Zo is er altijd een excuus. Met de volgende 5 tips leer je hoe je een doel opstelt voor je paardrijden, je houding en zit en hoe je dat met gemak kunt behalen.

Waarom zou je een doel stellen?

Het lijkt zo schools; een doel opstellen. Paardrijden is toch voor de fun, dus waarom zou je de moeite nemen om zoiets op te stellen? Het lijkt misschien wel wat overdadig, maar een doel helpt je echt om vooruitgang te (blijven) boeken.

Een doel geeft je richting, zodat je niet maar wat lukraak doet in je training. Het houdt je focus vast, waardoor er minder energie verloren gaat aan andere dingen.

Het is met een doel gemakkelijker om progressie te maken en te volgen. Dit helpt tegen frustraties wanneer je een keer een slechte dag hebt. Want je weet dan, dat het eerder nog veel slechter ging.

Een doel helpt je om uit je comfort zone te treden en nieuwe dingen aan te pakken. Ook al vind je dat misschien nog wel een beetje eng en spannend. Een doel geeft je net die stok achter de deur om de juiste stappen wel te nemen. En wie weet valt het achteraf gezien allemaal wel mee.

Hoe stel je succesvol een doel op?

De meeste mensen die recentelijk een opleiding hebben gevolgd, kunnen er haast niet omheen: Doelen stellen is HOT!

Vrijwel overal wordt wel aandacht besteed aan hoe je een doel op een goede manier opstelt. De manier die mij persoonlijk het meeste is bijgebleven is de SMART-methode:

Specifiek: Beantwoord de W-vragen (Wie, Wat, Waar, Wanneer, Welke, Waarom?)
Meetbaar:  Beantwoord de H-vragen (Hoeveel, Hoe) en zorgt ervoor dat je weet dat je doel behaald is.
Actiegericht: Wat is jou motivatie voor dit doel? Waar haal je je inspiratie vandaan?
Realistisch: Is het doel haalbaar? Heb je voldoende kennis, kunde en middelen om je doel te bereiken?
Tijdsgebonden: In welke tijdsspanne wil je dit voor elkaar krijgen?

Wanneer je doel deze vijf elementen bevat, heb je alles in huis om je doel ook daadwerkelijk te halen. Mits je natuurlijk niet van je plan afwijkt.

Een aantal voorbeelden van goede SMART-doelen zijn:

“Ik wil dit jaar met mijn paard tenminste 8 winstpunten rijden in het M2”

“Ik wil in mijn volgende training tenminste 5 minuten werken aan het doorzitten in draf”

“I wil over een spanne van 5 zitlessen voldoende lenigheid en spierkracht hebben om de beweging van mijn paard te kunnen volgen in galop”

Ik heb een doel, en dan?

Wanneer je voor jezelf eenmaal helder hebt wat je precies wilt bereiken, volgt het zware werk. We herkennen allemaal wel de frustraties, boosheid, moedeloosheid wanneer iets niet wil lukken. Opgeven is dan gemakkelijk. Met de volgende 5 tips voorkom je dat je je doelen aan de kant schuift en blijf je er ook op de moeilijke momenten voor gaan.

5 tips om je doelen te behalen

1. Zorg ervoor dat het probleem wat je wilt verhelpen niet voorkomt in de formulering van je doel.

“Ik wil geen wiebelbenen meer”, “Ik wil niet meer stuiteren in het doorzitten” zijn formuleringen van doelstellingen waarin het probleem zelf een centrale rol speelt. Door de focussen op het probleem, raak je juist gedemotiveerd.

Het werkt veel beter om oplossingsgericht te denken. Zeg wat je wèl wilt. Stel je doelen dus op een positieve manier op: “Ik wil voldoende kracht en lenigheid ontwikkelen om stil en onafhankelijk in mijn zadel te kunnen zitten in draf”.

2. Maak een plan om je doel te behalen.

Wanneer je je doel hebt opgesteld, beantwoord dan de vraag ‘Hoe ga ik dit bereiken?’ Schrijf alles op wat in je opkomt. Hulpmiddelen, oefeningen, informatievoorzieningen zoals je instructeur, boeken en websites etc.
Breng in kaart wat nodig is om je doel te behalen. Als je vast loopt weet je dan ook waar je terecht kunt voor meer informatie en motiverende woorden.

3. De luie aanpak; Je doel komt vanzelf naar je toe.

Wanneer je je doel helder hebt opgeschreven, zul je merken dat je automatisch al de juiste keuzes gaat maken om je doel te bereiken. Je hoeft daarvoor niet eens extra veel moeite te doen of tijd vrij te maken.
Met een helder doel in je achterhoofd gaat je onderbewuste vanzelf aan de slag om dit te bereiken. Zo voelt het minder als ‘werken’ en meer als ‘vanzelf’. Daardoor blijf je gemotiveerder.
Het gaat misschien niet heel snel, maar je blijft wel vooruit gaan!

4. Hou het leuk.

Motivatie is alles. Wanneer je doel teveel frustratie oplevert, was het doel misschien niet realistisch genoeg.
Wanneer je merkt dat het allemaal te veel wordt, ga dan terug naar je oorspronkelijke doel en bedenk welke stappen je al hebt gezet in de juiste richting. Wat was je oorspronkelijke inspiratie voor dit doel? Welke subdoelen heb je al gehaald? Spreek uit wat er allemaal al goed gaat. Beloon jezelf voor de gemaakte progressie.

5. Wees flexibel.

Zelf het best opgestelde doel moet soms bijgesteld worden. Je hebt niet alle factoren zelf in de hand. Soms moet je wat schuiven in de oplossingen, wat geld investeren of toch iets meer tijd vrijmaken dan dat je oorspronkelijk had gedacht.

Zie dat niet als falen, want dat is het niet. Je bent juist op een goede manier bezig om toch je doel te bereiken, ondanks wat tegenslagen. Niet alles gaat in één keer perfect.

Tot slot…

Om vooruitgang te blijven boeken op je paard met je houding en zit is een doel essentieel. Of dat doel klein of groot is maakt niet zoveel uit. Zitlessen kunnen je helpen een doel op te stellen wanneer je oude doel bereikt is en bieden ondertussen ook de juiste ondersteuning met kennis en kunde. Een zitles is altijd waardevol, ongeacht je niveau.

Wat zijn jou korte of lange termijn doelen voor je houding? Laat het mij en anderen weten in de comments op Facebook.

De Ruiterschool © , About, contact, Privacy Policy, Algemene voorwaarden, Vacatures