Workshop Rijden met (Franklin)Ballen

Ben jij benieuwd wat het rijden met (Franklin)ballen voor jouw houding en zit kan betekenen? Of rij je al met ballen en ben je op zoek naar meer verdieping en nieuwe oefeningen? Dan is deze dagworkshop zeker wat voor jou! Kijk in de agenda voor verschillende locaties en data.

Wat ga je leren?

Door te rijden met ballen werk je aan:
Bewustwording, zodat je voelt wat er in je lijf gebeurt
Balans, zodat je zonder moeite de bewegingen van je paard kunt volgen
Stabiliteit, zodat je een onafhankelijke, veilige en stille zit ontwikkelt
Symmetrie, zodat je beide zijden van jezelf èn van je paard gelijk belast
Coördinatie, zodat je met minder hulpen toch meer reactie krijgt van je paard
Mobiliteit, zodat je soepel mee kunt bewegen in alle gangen

Deze positieve veranderingen zijn onderdeel van veranderingen in het zenuwstelsel van de ruiter als gevolg van het rijden met de Franklin ballen. Dit zorgt voor nieuwe bewegingspatronen die de ruiter helpen om stiller te zitten en bewegingen makkelijker te volgen; een onafhankelijke zit.

Maak tijdens deze workshop kennis met de unieke benadering op ruitergevoel van de Franklin Methode®:

Als ruiter is coördinatie een belangrijke schakel in de communicatie met je paard. Coördinatie wordt voor een groot deel bepaald door de mate waarin je zenuwstelsel bewegingen kan produceren een zich aan kan passen aan veranderingen in de bewegingen van het paard. Meer informatie voor je zenuwstelsel zorgt voor een betere navigatie in je hersenen.

“Nieuwe bewegingspatronen ontstaan wanneer we alternatieven vinden in ons bestaande lichaamsplan. Een verandering in ons lijf kan alleen maar blijvend zijn wanneer dit geworteld is in ons lichaamsplan” #FranklinMethod #FranklinMethodEquestrian

Wat is de Franklin Methode voor ruiters?

Tijdens deze dag behandelen we de theorie achter de Franklin Methode. We besteden aandacht aan de verschillende onderdelen die de Franklin Methode zo succesvol maken:

Dynamic Neuro-Corgnitive Imagery™

Je leert positieve visualisaties die verband houden met je anatomie. Wanneer we bijvoorbeeld werken met het bekken, stel je dan voor dat je bekken zich glijdend door olie beweegt. Soepel en glad kantel je het bekken naar voren en naar achteren. Het is niet enkel visualisatie, maar een combinatie met de daadwerkelijke beweging waardoor je hersenen een nieuw bewegingspatroon gemakkelijker kan integreren. Er zijn meer dan 1000 verschillende oefeningen binnen de Franklin Methode® en nog elke dag worden er nieuwe oefeningen toegevoegd aan het handboek.

Anatomical Embodied Function

Dit wil zeggen: wanneer onze lichamen in lijn zijn met onze anatomie. Bijvoorbeeld wanneer je hurkt en je zitbeenknobbels wijken van elkaar weg. Als je zou proberen om het hurken kort en smak te houden, ga je in tegen je anatomie en maak je spanning waar juist een verruiming noodzakelijk zou zijn. Dit zorgt weer voor stijfheid en pijn in plaats van flexibiliteit en gemak. Door breed, diep en laag te hurken ondersteun je de natuurlijke beweging in je lichaams. Embodied Function helpt bij het verbeteren van je felxibiliteit, kracht en gevoelingheid zonder spanning te creëren in je spieren.

Proprioceptie

Proprioceptie is het fysiek waarnemen wat er gebeurt in je lijf en in je paard. Het is ook het produceren en coördineren van je bewegingen door je zenuwstelsel. De Franklin Methode® biedt simpele oefeningen en voorstellingen aan om de proprioceptie wakker te schudden en ervoor te zorgen dat je hersenen alle informatie ontvangen die er beschikbaar is.

Hoe ziet deze dag eruit?

We beginnen de dag met een stukje theorie en oefeningen op de grond. Daarbij zullen we gebruik maken van Joker the Horse Simulator. Je hoeft dus geen eigen paard mee te nemen om kennis te maken met de Franklin ballen. Je leert op de grond verschillende oefeningen met en zonder ballen om nog sneller resultaten te boeken op je paard.
Er is voldoende ruimte en aandacht voor individuele inbreng en vragen. Bovendien leer je ook over de verschillende manieren waarop je de ballen kunt gebruiken de lessen van de andere ruiters te volgen. Voor iedere ruiter is de ervaring met de Franklin ballen anders, waardoor je ook door het kijken en te luisteren naar de andere lessen nieuwe inzichten krijgt.

Wat zijn de kosten?

Dat verschilt per datum en locatie. Neem even contact op voor meer informatie.

Moet ik zelf voor Franklin ballen zorgen?

Er zijn tijdens de workshop voldoende Franklin ballen aanwezig om mee te oefenen. Heb je zelf al een set, dan is het handig om die mee te nemen.

Ben je enthousiast geworden tijdens de workshop, of wil je goed voorbereid aan de workshop beginnen? Het is voor zowel theorie- als praktijkdeelnemers mogelijk om met 10% korting een Ruiterset Franklinballen aan te schaffen. Kijk hier voor meer informatie: https://www.deruiterschool.nl/uitgelicht/rijden-met-franklin-ballen/

Hoe geef ik mezelf op?

Voor meer informatie en om je op te geven kun je mailen naar info@deruiterschool.nl

Er is slechts beperkt plaats om iedereen voldoende aandacht te kunnen geven. Wees er dus snel bij!

#HoudingEnZit#FranklinMethodEquestrian#RijdenMetBallen#FranklinMethode#DeRuiterschool

De Ruiterschool © , About, contact, Privacy Policy, Algemene voorwaarden, Vacatures