Paardrijden met Banden: 7 voordelen

Paardrijden met banden of elastiek is iets wat steeds meer in opmars is. We kennen de elastische weerstandsbanden en elastiek wel uit de sportschool of bij de fysiotherapeut. Zelfs voor het trainen van het paard worden er wel eens weerstandsbanden gebruikt om de achterhand te activeren. Het rijden met banden bij ruiters is echter nog relatief nieuw en onbekend. Toch kan het gebruik van een weerstandsband in je rijden enorm veel verschil maken voor je houding en zit.

Niet voor alle paarden

Eerst een word van waarschuwing; het rijden met banden kan helaas niet op ieder paard. Je paard moet kalm zijn en niet snel schrikken. Waar je bij het rijden met een balletje snel je ballen kan lozen mocht het mis gaan, kan dat niet bij een weerstandsband. Deze zit namelijk vast aan je lijf. Zorg er dus voor dat je paard aan het geluid en beweging van de banden kan wennen, voordat je er actief mee gaat rijden. Daarnaast is het aan de raden om de band aan te doen wanneer je naast je paard staat en daarna pas op te stijgen.

Het doel van de band tijdens het rijden is niet het versterken van de spieren, al kan dit wel een gevolg zijn. We gebruiken de banden tijdens het rijden net zoals de ballen; als een manier om je bewust te worden van je houding.

Dat betekend concreet dat je maar een paar minuten met de band rijdt, voordat je hem weer weg haalt en het verschil tussen voor en na probeert te voelen.

Voordelen

Er zijn veel voordelen van het rijden met banden:

1. Meer lichaamsbewustzijn: Door de weerstand die de band biedt, wordt het gemakkelijker om verschillen in aan- en ontspanning van spieren op te merken.
  2. Betere balans: Je core wordt meer geactiveerd, waardoor je beter in balans kunt blijven zitten.
  3. Symmetrie: met een band wordt het makkelijker om asymmetrie op te sporen en te corrigeren
  4. Versterkten van spieren: Eventuele disbalans in spierkracht merk je makkelijker op en door de weerstand train je automatisch de zwakke spieren om sterker te worden
  5. Timing van rotaties: tijdens het rijden in alle gangen vinden er continue rotaties en tegen-rotaties plaats in je lijf. Door de banden worden deze veel makkelijker te voelen en op elkaar af te stemmen
  6. Optimaliseren van spier- en fasciaketens: de banden werken meestal parallel aan belangrijke ketens in je lijf. Hierdoor kun je deze ketens makkelijker voelen en aansturen.
  7. Variatie in je rijden: door veel te variëren in je rijden, ga je beter rijden. Je kunt je beter en sneller aanpassen aan verschillende situaties. Het rijden met banden is zo’n variatie die tot een beter lichaamsgevoel leidt. Door dit gevoel kun je je houding in verschillende situaties beter aanpassen.

Oefeningen met de banden

Er zijn ontelbaar veel manieren waarop je de banden in het zadel ik kunt zetten. Ik werk met banden van 3,5 meter, die ik zelf in de gewenste vorm kan knopen en met een ronde band van c.a. 25 cm. Je kunt kiezen uit verschillende weerstanden, afhankelijk van het niveau van de ruiter en het gewenste effect.

Een van de oefeningen is het rijden van de ronde band rond de polsen. Dit zorgt voor een betere timing en coördinatie van de core en schoudergordel. De ruiter wordt zich bewuster van de handhouding en de afstand en symmetrie van de handen. Het lijkt misschien makkelijk om een lichte druk op de band te houden, maar schijn bedriegt!

Daarnaast kun je dus ook makkelijk werken met de lange banden, om zo bijvoorbeeld de beenpositie te verbeteren.

Op het filmpje zie je de ruiter werken met een dubbele band. Hierdoor wordt de aansturing van de verschillende diagonale spier- en fascia-ketens gestimuleerd, waardoor het makkelijker wordt om ongewenste draaien en scheve gewichtsverdeling op te lossen. De ruiter voelt eerder wanneer hij/zij inknikt.

Verder werken de banden vooral in op de aansturing van de core. De ruiter in het volgende filmpje gebruikt een bekken-harnas om de stabiliteit vanuit het bekken de verbeteren. Hierdoor wordt het ritme en de timing in de draf beter, waardoor ook de rest van de houding en zit verbeterd.

Bovenstaande is natuurlijk maar een kleine greep uit de mogelijkheden. Ik kan me voorstellen dat je nieuwsgierig bent geworden. In onze webshop kun je het boekje Rijden met Banden vinden, en ook een complete set met banden en een informatieboekje.

Daarnaast is het ook mogelijk om, net als voor het Rijden met Ballen, een Rijden met Banden workshop bij ons te volgen. Kijk voor de data even in de agenda of neem vrijblijvend contact met ons op. Meer informatie en leuke tips kun je vinden op onze Facebookpagina.

De Ruiterschool © , About, contact, Privacy Policy, Algemene voorwaarden, Vacatures