De 7 beste fitness oefeningen voor ruiters

Gebruik jij je ruiterspieren? Wèl met deze oefeningen! Leer de beste fitness oefeningen om als ruiter beter te kunnen paardrijden. Deze ruiterfitness kun je op je paard doen (maar ernaast is misschien beter).Gelukkig is er steeds meer aandacht voor de fitte ruiter. Want dat houding en zit niet vanzelf gaat heb je waarschijnlijk wel gemerkt. Maar welke spieren zijn nu ècht belangrijk als je paard gaat rijden? En hoe zorg je ervoor dat deze oefeningen ook effect hebben op je houding?

Steeds meer ruiters zien het belang van een extra sessie voor zichzelf in de sportschool. Conditie en spierkracht zorgen ervoor dat het rijden makkelijker gaat, je het beter vol kan houden en dat het veiliger wordt. Want door regelmatig te sporten verbeter je niet alleen je uithoudingsvermogen, maar ook je balans en coördinatie. Hierdoor wordt de communicatie met je paard veel beter.

Dit filmpje lijkt misschien voor de grap opgenomen, maar bevat zeker een kern van waarheid: Alle oefeningen in het filmpje zijn zeer geschikt voor ruiters. Ik leg je uit waarom.

1. Leg lift

Bij deze oefening lig je op je rug en til je je benen om de beurt of tegelijk op van links naar rechts. Je wilt je benen hierbij zo recht en stabiel mogelijk houden. Deze oefening traint je diepe en schuine buikspieren en die zijn essentieel bij het stabiliseren van je bekken en rug tijdens het rijden.

2. Push up

Op je voeten of op je knieën druk je jezelf omhoog met een rechte rug. Je wilt één rechte streep van je kruin tot aan je tenen. Hiermee train je niet alleen de spieren tussen je schouderbladen, die je helpen bij een stille aanleuning. Je traint ook je billen en je rechte buikspieren! Die spieren helpen je om je benen stil te kunnen houden en de bewegingen van je paard op te kunnen vangen tijdens tempowisselingen en overgangen.

3. Planken

Vroeger een hele hype, nu vooral een goede oefening voor je rompstabiliteit. Op een bewegende ondergrond zoals je paard is het een ware uitdaging, maar je kunt deze oefening bijvoorbeeld ook doen met je armen op een zitbal of wiebelkussen. Hou deze positie 45 tot 90 seconden vast. Probeer het steeds langer vol te houden. Zo train je de rug en buikspieren om nauwkeurig met elkaar samen te werken en dit bevorderd je coördinatie in het zadel.

4. Rugspieren trainen met elastiek

Er lopen verschillende spierketens door je lijf die je dagelijks gebruikt om overeind te blijven. Een van die spierketens loopt van je knie naar je tegenoverliggende schouder; hamstrings, bilspieren en rugspieren. Deze spierketen zorgt er tijdens het paardrijden met name voor dat je bovenbeen vlak en stabiel aan kan sluiten. Bij het rijden van wendingen en zijgangen zorgen deze spieren er ook voor dat je niet inzakt naar één kant.

5. Squat

Squatten is goed voor je bovenbeenspieren, zoals de quadriceps en de bilspieren. Deze spieren gebruik je vooral heel veel tijdens het lichtrijden en doorzitten. Wil je dus stil in het zadel zitten, dan mag je deze oefening niet overslaan.

6. Superman

Diagonaal til je een arm en een been op. Dezelfde spierketens bij de rugoefening met elastiek train je ook op deze manier. Door de andere houding train je echter ook je buikspieren mee. Daarnaast kan het best uitdagend zijn om je balans te houden in deze positie.

Drie vliegen in één klap dus!

7. Deadlift

Goed voor de bil en rugspieren. De uitvoering op het filmpje is echter erg zwaar. Makkelijker is deze oefening op de grond en met één been tegelijk. Hou je romp en been in elkaars verlengde en buig naar voren om de grond aan te raken. Deze oefening is ook nog eens erg goed voor je balans omdat je hem op één been uitvoert.

Cooling down

Nadat je hard hebt gesport is het belangrijk om altijd een goede cooling down te doen. Even rekken en strekken, met name van de spieren die je getraind hebt, zorgt voor een sneller herstel. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende water drinkt, zodat afvalstoffen en bouwstenen gemakkelijk door je lijf kunnen stromen. Zo verzuren je spieren minder en krijg je minder spierpijn.

Wil je meer fitnessoefeningen? Tijdens onze online training Houding en Zit doen we elke week samen een workout. Meer informatie kun je hier vinden: Doe mee met de Online training Houding en Zit. Of neem eens een kijkje op onze Facebookpagina voor gratis tips en advies.